» » Освітні послуги відтепер контролюватиме служба якості освіти

Освітні послуги відтепер контролюватиме служба якості освіти

На початку вересня в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано управління Державної служби якості освіти у Чернігівській області.

За результатами конкурсного відбору очолила це управління Тетяна Маханькова. В активі Тетяни Михайлівни близько 18 років педагогічного стажу, досвід роботи начальником відділу освіти, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації. Тож про головні завдання та функції новоствореного управління — із перших вуст.

Ключове завдання Держслужби якості освіти і чернігівського управління як її підрозділу — надавати допомогу і рекомендації стосовно удосконалення освітньої діяльності шкіл, — розповіла Тетяна Маханькова.

Якщо деталізувати, то управління діятиме у трьох основних напрямках: інституційний аудит закладів загальної середньої освіти, державний нагляд і контроль за їх діяльністю та сертифікація вчителів. Частину цих функцій передано з управлінь та відділів освіти органів державної влади та місцевого самоврядування.

 

Що таке інституційний аудит?

Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання діяльності школи, що базується на ґрунтовному вивченні освітніх та управлінських процесів. Подібні системи оцінки якості освіти успішно працюють у більшості європейських країн – Австрії, Великобританії, Норвегії, Данії, Бельгії, Швеції, Чехії, Литві.

Під час аудиту аналізуватиметься освітнє середовище (наскільки безпечно та комфортно у школі, як організоване харчування, чи вистачає необхідного для навчання обладнання, кабінетів тощо); система оцінювання учнів (як оцінюють їх навчальні досягнення, наскільки ця система прозора та зрозуміла); педагогічна діяльність (якість викладацької діяльності, професійний розвиток педагогів, налагодженість співпраці між учасниками освітнього процесу); управлінські процеси (наскільки управлінські рішення сприяють забезпеченню та постійному вдосконаленню якості освітньої діяльності, наскільки ефективна внутрішня система забезпечення якості освіти тощо).

Результати оцінювання всіх цих аспектів визначатимуться за 4 рівнями: перший (високий), другий (достатній), третій (вимагає покращення), четвертий (низький).

Але самою лише оцінкою справа не обмежується. За результатами аудиту висновки та рекомендації експертів надсилатимуться керівництву закладу та його засновнику для обов’язкового ознайомлення та виконання. Ці документи будуть опубліковані на офіційних сайтах закладу освіти та його засновника, а також на сайтах органів, що проводили аудит.

Якщо у встановлений строк виявлені порушення та недоліки не були усунені, Державна служба якості освіти може звернутися до засновника закладу із рекомендаціями щодо зміни керівництва, реорганізації або припинення діяльності закладу. Тим більше, якщо організація освітнього процесу залежить від дирекції закладу, то його матеріальне забезпечення — від засновника, як правило, органу місцевого самоврядування.

За планом інституційний аудит відбуватиметься один раз на 10 років. Проте за зверненням батьків, громадськості, засновників або керівників закладу може проводитись і позаплановий.

 

А судді хто?

Природньо виникає запитання: хто ж ці експерти, які виноситимуть вердикт закладам освіти, оцінюватимуть роботу вчителів та керівників шкіл?

Освітніми експертами можуть бути педагогічні працівники вищої кваліфікаційної категорії; педагогічні працівники, які пройшли сертифікацію; керівники, заступники керівників шкіл, що пройшли інституційний аудит; інші фахівці.

Всі експерти повинні мати вищу педагогічну освіту, практичний досвід роботи у закладі освіти не менше 5 років та пройти відповідне навчання, організоване Державною службою якості освіти.

У випадку, якщо аудит проводиться у закладі спеціалізованої освіти, наприклад, у спортивній школі, обов’язковим є залучення представників цієї сфери до оцінювання закладу.

Працівники ж органів управління у сфері освіти залучаються як експерти лише для проведення перевірки дотримання вимог законодавства.

Варто зауважити, що експертом може стати кожен, хто відповідає цим вимогам і виявить бажання. Для цього потрібно зареєструватися на сайті Держслужби якості освіти і (після відбору) пройти відповідне навчання. Реєстрація триває до 29 листопада поточного року. За іформацією Тетяни Маханькової, на початок вересня в Україні зареєструвалося 47 бажаючих стати експертами.

 

Хто розвиватиме НУШ?

Нова українська школа (НУШ) вимагає від вчителів постійного самовдосконалення, готовності до роботи у нових умовах. Наскільки вчитель готовий до цього, чи має крім практичних навичок належну теоретичну підготовку, відповідні фахові знання та уміння покликана виявити така комплексна процедура як сертифікація.

Вона включає в себе три етапи. Це експертне оцінювання професійних компетентностей вчителів — коли до них приїздять експерти і спостерігають безпосередньо за їхньою діяльністю у школі. Другий етап: створення електронного портфоліо, яке має містити певний набір матеріалів, зокрема, анкета самооцінювання, опис навчального заняття, і, за бажанням вчителя, інші матеріали, що можуть свідчити про рівень його педагогічної майстерності. І третій етап, який відбудеться у кінці жовтня цього року — незалежне тестування, яке організовує Український центр оцінювання якості освіти.

Одразу варто зауважити, що сертифікація є справою добровільною і доступна на сьогодні лише вчителям початкової ланки. Сертифікація вчителів базової і профільної школи стане можливою не раніше, ніж будуть розроблені стандарти базової і профільної освіти та професійні стандарти вчителів.

Щоб заохотити вчителів сертифікувати свою діяльність, держава встановила 20-відсоткову надбавку за сертифікат.

Крім суто матеріального, існує ще й інший аспект сертифікації — престижність праці конкретного вчителя. Адже його прогресивний досвід може бути застосований колегами, принесе визнання на професійному поприщі та можливість стати експертом на наступних етапах сертифікації.

Випробувати власні сили, поділитися напрацюваннями та отримати сертифікат вже цього року спробує 21 вчитель з Чернігівщини. Точну цифру зароблених сертифікатів ми знатимемо у листопаді після завершення всіх процедур.

На сьогодні діяльність управління Державної служби якості освіти у Чернігівській області тільки розпочинається. Проте вже у січні наступного року будуть здійснені перші інституційні аудити закладів середньої освіти області.

 

Департамент інформаційної діяльності та комунікацій
з громадськістю Чернігівської облдержадміністрації

Leave a Reply